# ארתרוסקופיה של מפרק הלסת

מקור המונח "ארתרוסקופיה" הוא ביוונית, כאשר "ארתרוס" פירושו מפרק ו-"סקופיה" פירושו להתבונן. ארתרוסקופיה הינה פעולה כירורגית זעיר-פולשנית אשר משמשת לאבחון וטיפול בבעיות המפרק. הפעולה כוללת החדרת הארתרוסקופ, שהוא מעין צינור שבתוכו סיבים אופטיים המקרינים אור ומעבירים, באמצעות מצלמת וידאו זעירה המותקנת בבסיסו, תמונות למסך הנשקף לעיני המנתח והצוות הרפואי.

הפעולה משמשת לאבחון וטיפול במגוון בעיות מפרקיות כמו נעילת פרק הלסת, סינוביאל כונדרומטוזיס, ועוד. נכנסים למפרק הלסת ע"י החדרת הארתרוסקופ דרך העור קדמית לאוזן. לרוב מכניסים "צינור" נוסף בסמוך לאזור הכניסה של הארתרוסקופ בכדי שישמש פורטל להחדרת כלי העבודה הכירורגיים.

יתרונות הארתרוסקופיה לעומת ניתוח מפרק פתוח הוא היעדר צלקות ניתוחיות, פחות סיכונים ניתוחיים, וזמן התאוששות מהיר.

לפני: תמונה המציגה הגבלה בפתיחת הפה 29 מ"מ
לפני
אחרי ארתרוסקופיה התקבל שיפור משמעותי בפתיחת הפה (42 מ"מ)
אחרי
מטופלת בת 21 שסבלה מהגבלה בפתיחת הפה על רקע נעילה אקוטית של מפרק הלסת. מיד לאחר ארתרוסקופיה של מפרק הלסת פתיחת הפה השתפרה מ-29 מ"מ ל-42 מ"מ.
סרטון ניתוחי המדגים את הטיפול הארתרוסקופי בנעילת מפרק הלסת, והמעקב הבתר-ניתוחי
נעילת מפרק הלסת מתאפיינת לרוב בהגבלה פתאומית בפתיחת הפה, עם או בלי כאב במפרק הנעול. הנעילה מופיעה לאחר שהדיסק הסחוסי התוך-מפרקי נתקע בעמדה לא תקינה אשר לא מאפשרת פתיחת פה מלאה. הנעילה יכולה להופיע באופן פתאומי אצל אנשים ללא כל תלונה קודמת ממפרק הלסת, או אצל אנשים שסבלו במשך תקופה ממושכת מקליקים או נעילות זמניות. הטיפול בנעילת מפרק הלסת כולל סד סיגרי (סד לילה), תרופות נוגדות דלקת, והימנעות ממאכלים קשים. כאשר טיפולים אלה לא מצליחים לשחזר את פתיחת הפה או להוריד כאבים, ממליצים על ארתרוסקופיה למפרק הלסת. ארתרוסקופיה היא פעולה ניתוחית זעיר-פולשנית המשמשת קו טיפול עיקרי לנעילת מפרק הלסת בשלבים המוקדמים שלה. הפעולה נעשית לרוב תחת הרדמה כללית, ובמהלך הפעולה המנתח מזיז את הדיסק הסחוסי לעמדה אשר לא מפריעה לגלישה המלאה של ראש מפרק הלסת, וכך מושגת פתיחת פה מלאה.

# פרסומים מאת ד"ר וסים עבוד בנושא ארתרוסקופיה של מפרק הלסת:

Last Updated: 7/21/2024, 9:19:01 AM
להתייעצות עם ד"ר וסים עבוד השאירו פרטים