# בוטוקס (רעלן הבוטולינום)

רעלן הבוטולינום מפחית את התכווצות השריר ע"י חסימת ההולכה העצבית שלו. מנצלים תכונה הזו ברפואה ע"י הזרקה מקומית וסלקטיבית של בוטוקס לשריר מטרה שמעוניינים להפחית את פעילותו. כיום משמש הבוטולינום בכ-12 תחומים שונים ברפואה: עיניים, נוירולוגיה, אף אוזן גרון, גסטרואנטרולוגיה, כירורגיה כללית, אורולוגיה, פרוקטולוגיה, עור, שיקום, כאב, ופלסטיקה. השימושים בבוטוקס בכירורגיה פה פנים ולסתות הם רבים וכוללים:

• טיפול בהידוק ושחיקת שיניים: מזריקים את הבוטוקס לשרירי הלעיסה הסוגרים שאחראים להידוק השיניים, ובכך מחלישים את עוצמת השחיקה וההידוק.
  • טיפול בפריקות חוזרות של הלסת: מזריקים את הבוטוקס לשרירי הלעיסה הפותחים שאחראים לפתיחת הפה המוגזמת, ובכך מונעים יציאת ראש המפרק ממקומו (פריקה) והיתקעות הלסת במצב פה פתוח.
  • טיפול בטנטון אוזניים: כאשר הגורם לטנטון נובע ממיוספאזם (התכווצות) של שריר הפטריגואיד הלטרלי, ניתן לטפל בבעיה ביעילות ע"י הזרקת בוטוקס לשריר הזה. שריר הפטריגואיד הלטרלי הינו שריר לעיסה פותח וסוגר המתחבר בסמוך למפרק הלסת ולאוזן.
  • עידון זוויות הלסת: שרירי המסטר הם שרירי לעיסה הנמצאים באזור זוויות הלסת ועצם הלחי. אנשים עם שרירי מסטר מסיביים יסבלו מתבנית פנים מרובעת. נשים רבות מבקשות לעדן את האזור הזה ולהפוך את תבנית הפנים שלהן ממרובעת למשולשת (מה שנקרא צורת יהלום). עושים זאת ע"י הזרקת בוטוקס לשרירי המסטר. ההזרקה מחלישה את התכווצות השריר ומפחיתה את פעילותו דבר שגורם להקטנה של המסה שלו. באופן דומה, שרירי הטמפורליס יכולים להיות מפותחים ביתר, והדבר גורם להתרחבות לא אסתטית באזור הרקות. הזרקת בוטוקס מקטינה את המסה של השרירים ומקנה מראה הרמוני של הפנים.
  • טיפול בגאמי סמייל: אנשים הסובלים מחשיפת יתר של חניכיים בעת חיוך יכולים ליהנות מהזרקת בוטוקס לשרירי ההבעה אשר אמונים על הרמת השפה העליונה. פעולה פשוטה זו מפחיתה את הרמת השפה העליונה ומקטינה את חשיפת החניכיים בזמן חיוך.
  • העלמת קמטים: זוהי האינדיקציה הנפוצה והפופולרית ביותר של שימוש בבוטוקס. הזרקה תת עורית שטחית לשרירי ההבעה. פעולה זו מבוצעת כיום ע"י רופאי עור, פלסטיקאים, רופאים כלליים, רופאי שיניים, וגם כירורגים פה פנים ולסתות.
  • טיפול בריור יתר: אנשים הסובלים ממחלות נוירולוגיות כמו ALS, שבץ מוחי, פרקינסון, שיתוק מוחין, דמנציה, ופיגור, ואנשים אחרי ניתוחים באזור הפה והלסתות עלולים לסבול מפליטה לא רצונית של רוק מהפה החוצה או שאיפה לא רצונית של רוק לדרכי האוויר (אספירציות לריאות). הזרקת בוטולינום לבלוטות הרוק מפחיתה את הפרשת הרוק ובכך מטפלת ביעילות רבה בהפרעה. חלק מהמטופלים הם אנשים בריאים לחלוטין אשר מתלוננים על הפרשת רוק מוגברת ופליטה לא רצונית של רוק בזמן דיבור.
  • כאבי פנים מיופציאליים: הטיפול בכאבי פנים מיופציאליים הוא רב תחומי וכולל פיזיותרפיה, תרופות, סד סיגרי (סד לילה), שינוי הרגלים ועוד. במקרים של כאב שאינו מגיב בצורה מספקת לטיפול שמרני, ממליצים להזריק בוטוקס לאזור השרירים הכואבים.
  • כאבי שרירים לאחר הקרנות (רדיותרפיה): הקרנות לאזור הראש והצוואר כחלק מטיפול אונקולוגי עלולים לגרום לנזקי קרינה לרבות התפתחות כאבים כרוניים בשרירים שהוקרנו. מקור הכאב הוא בהתכווצויות נמוכות-עוצמה שמתפתחות כחלק מהנזק הקרינתי. הזרקה מקומית של בוטוקס מפחיתה את ההתכווצויות ובכך את הכאבים.
  • הפרעות תנועה בפנים: תנועות לא רצוניות של שרירי הלעיסה וההבעה (טיקים) יכולים להיות מטופלים ע"י הזרקת בוטוקס סלקטיבית לשרירים שעובדים ביתר.
before image
לפני
after image
אחרי
before image
לפני
after image
אחרי
בחור בן 18 שסבל מהגדלה של שריר המסטר (שריר זווית הלסת) הימני שגרמה לאסימטריה במראה הפנים. לאחר הזרקת בוטולינום טוקסין (בוטוקס) לשריר המוגדל, המסה שלו ירדה והושגה סימטריה במבנה הפנים.
אינפומד - אתר הרפואה המקיף בישראל. ד"ר וסים עבוד מסביר אודות היפרטרופיה (גדילת יתר) של שרירי הלעיסה

רשת 13 - טיפול בבוטוקס להפחתת הידוק לסתות ושחיקת שיניים - ד"ר וסים עבוד

# פרסומים מאת ד"ר וסים עבוד בנושא בוטוקס:

Last Updated: 3/12/2024, 8:11:40 AM
להתייעצות עם ד"ר וסים עבוד השאירו פרטים