# נעילת מפרק הלסת

מפרק הלסת הוא המקום בו עצם הלסת התחתונה נפגשת עם עצם בסיס הגולגולת. במשטח המפגש בין שתי העצמות יש דיסק סחוסי אשר עוזר להוריד את החיכוך בין העצמות וגורם לתנועת המפרק להיות חלקה וקלה. במצב תקין הדיסק הסחוסי מוחזק ע"י רצועות במיקומו הנכון. אם מכל סיבה שהיא הדיסק הסחוסי זז ממקומו "ונתקע" בעמדה קדמית, הוא עלול להפריע לגלישה של עצם הלסת התחתונה על גבי בסיס הגולגולת, דבר הגורם להופעת הגבלה בפתיחת הפה, תופעה הנקראת נעילה של מפרק הלסת.

נעילת פרק הלסת יכולה להופיע באופן אקוטי, או יכולים לקדום לה קליקים במפרקי הלסת או נעילות זמניות לשניות או דקות אשר משתחררות ספונטנית. רק חצי מהמטופלים יתלוננו על כאב במפרק הלסת הנעול.

מאבחנים מצב של נעילת מפרק לסת לאחר שיחה עם המטופל, בדיקה קלינית, ועיון בהדמיה כמו CT או MRI.

הטיפול בנעילת מפרק הלסת מתחיל באמצעים לא כירורגיים כמו סד סיגרי, תרופות נוגדות דלקת, והימנעות ממאכלים קשים. כרבע עד שליש מהמטופלים יגיבו למודליות הללו. שאר המטופלים יזדקקו להתערבות כירורגית זעיר פולשנית – ארתרוסקופיה של מפרק הלסת, להשגת מפתח פה תקין.

לפני: תמונה המציגה הגבלה בפתיחת הפה 29 מ"מ
לפני
אחרי ארתרוסקופיה התקבל שיפור משמעותי בפתיחת הפה (42 מ"מ)
אחרי
מטופלת בת 21 שסבלה מהגבלה בפתיחת הפה על רקע נעילה אקוטית של מפרק הלסת. מיד לאחר ארתרוסקופיה של מפרק הלסת פתיחת הפה השתפרה מ-29 מ"מ ל-42 מ"מ.
אינפומד - אתר הרפואה המקיף בישראל. ד"ר וסים עבוד מסביר אודות נעילת מפרק הלסת והגבלה בפתיחת הפה
תנועה תקינה של מפרקי הלסת מאפשרת פתיחה וסגירה של הפה וביצוע כל התנועות היומיומיות שהאדם עושה, כמו לאכול, לדבר, להתנשק, ולפהק. נעילת מפרק הלסת היא מצב בו קיים שיבוש פנימי בעמדת/במנח רכיב תוך מפרקי אשר גורמת להגבלה מכנית בפתיחת הפה. כחצי מהמטופלים הסובלים מההפרעה מדווחים על הגבלה פתאומית בפתיחת הפה ללא כל תלונה מקדימה. החצי השני ידווחו שסבלו מקליקים במפרקי הלסת ואולי גם אירועי נעילות זמניות שניות-דקות, שקדמו להופעת הנעילה הקבועה. אני מאבחן את הבעיה אחרי בדיקת המטופל ועיון בהדמיות כמו CT או MRI . מתחילים בטיפול שמרני שכולל בין השאר שימוש בסד סיגרי (סד לילה), טיפול תרופתי, והקפדה על צריכה של מזון רך. הטיפול השמרני עשוי להועיל לכשליש מהמטופלים. שני השליש הנותרים יזדקקו לארתרוסקופיה של מפרק הלסת כדי להתגבר על הנעילה. ארתרוסקופיה היא פעולה כירורגית זעיר פולשנית שבמהלכה מחדירים למפרק הלסת 2 מחטים: הארתרוסקופ שמצלם את פנים המפרק ומאפשר לי לראות את המפרק מבעד למסך, וקנולת העבודה שדרכה אני מחדיר את כלי העבודה הכירורגיים. מדובר בהליך קצר יחסית שאורך כחצי שעה, המטופל יוצא מהניתוח עם פתיחת פה מלאה. בשבועות שלאחר הניתוח המטופל משמר את הטווח שהושג באמצעות ארתרוסקופיה ע"י ביצוע תרגילים באופן עצמאי. סיכויי ההצלחה של ארתרוסקופיה הם גבוהים מאוד כשהיא נעשית בחודשים הראשונים אחרי הופעת הנעילה וברוב המקרים ההליך מוביל לפתיחת פה מלאה.

Medico - הטיפול החדשני שיפתור לכם את בעיית נעילת מפרק הלסת - ד"ר וסים עבוד
נעילה של מפרק הלסת המתבטאת בהגבלה בטווח פתיחת הפה יכולה להופיע אצל אנשים ללא רקע של בעיות במפרק הלסת. לחלופין היא יכולה להחמיר ממצב של קליקים ו/או נעילות זמניות. הנעילה לרוב אינה מלאה וניתן לפתוח את הפה בחצי מהטווח המקורי. הטיפול בנעילה כולל סד סיגרי, הימנעות ממאכלים קשים, פיזיותרפיה עדינה, תרופות נוגדות דלקת, תרופות להרפיית שרירים, ועיסויים מקומיים. אם אין הטבה תוך מספר חודשים ממליצים להתקדם לארתרוסקופיה של מפרק הלסת. ארתרוסקופיה היא פעולה כירורגית זעיר-פולשנית שבמהלכה מחדירים שתי קנולות למפרק הלסת. קנולה אחת היא הארתרוסקופ שדרכו המנתח רואה את פנים המפרק. הקנולה השניה היא המכשיר הפעיל שדרכו עובד המנתח. במהלך ומיד לאחר הניתוח מתקבלת פתיחה מלאה של הפה. השלב השני של הטיפול כולל פיזיותרפיה עצמית יומיומית שהמטופל נדרש לעשות כדי לשמר את טווח הפתיחה שהושג בניתוח.

# פרסומים מאת ד"ר וסים עבוד בנושא נעילת מפרק הלסת:

Last Updated: 7/21/2024, 9:19:01 AM
להתייעצות עם ד"ר וסים עבוד השאירו פרטים