# סטייה של הלסתות ואסימטריה בפנים

אסימטריה בפנים נתפסת כדבר לא יפה. אמנם מידה מסויימת של אסימטריה קיימת בכל אחד ואחת מאיתנו, אך כאשר ניתן להבחין בקלות בסטייה, נגרמת הפרעה אסתטית משמעותית ביותר. יש סיבות רבות לאסימטרה בפנים, והעיקריות שביניהן:

  • גדילה ביתר של צד אחד של הלסת התחתונה (היפרפלזיה קונדילרית):
    • מפרקי הלסת הם מרכזי הגדילה של הלסת התחתונה והשליש התחתון של הפנים. במצב תקין, שני מפרקי הלסת הימני והשמאלי גדלים בקצב אחיד. כאשר צד אחד גדל ביתר, נגרמת סטייה של כל הלסת התחתונה לצד הנגדי. הגורם להפרעה אינו ידוע. ההפרעה מתחילה בתחילת גיל ההתבגרות ולרוב נמשכת עד סוף שנות העשרים לחיים. הטיפול בתופעה הינו ניתוחי וכולל ניתוח קונדילקטומי לעצירת גדילת היתר וניתוח אורתוגנטי להשגת סימטריה מושלמת של הפנים.
  • תת-גדילה של צד אחד של הלסת (היפופלזיה קונדילרית):
    • הגדילה וההתפתחות של שלד עצמות הלסתות והפנים מסתיימת בערך בגיל 15-16 בבנות ובגיל 18-20 בבנים. מפרקי הלסת הם מרכזי הגדילה של הלסתות, ופגיעה בהם בתקופת הגדילה עלולה לגרום לתת התפתחות של הצד הפגוע, מה שמוביל לסטייה לסתית לצד הפגוע ואסימטריה בפנים. הטיפול בתופעה כולל ניתוח אורתוגנטי בסיום תקופת הגדילה הסקלטלית של הפנים, וטיפול אורתודנטי סביב הניתוח. במקרים קשים של היפופלזיה יהיה צורך בניתוח לשחזור מפרק הלסת.
  • גדילה ביתר של שריר לעיסה (היפרטרופיה מסטרית):
    • בחלק מהמקרים הסיבה לאסימטריה בפנים היא עובי שונה של שרירי הלעיסה בין צד ימין לצד שמאל. במקרים האלה השלד הגרמי של עצמות הפנים יכול להיות סימטרי לחלוטין. לרוב התופעה מולדת ויכולה להחמיר ולהפוך לבולטת יותר בכל גיל. הטיפול הוא פשוט יחסית וכולל הזרקת בוטולינום טוקסין (בוטוקס) לשריר המוגדל. בוטוקס כידוע מפחית את פעילות השריר ובכך מקטין את המסה שלו.
לפני: תמונת פנים המציגה סטיה משמעותית של הלסת לצד שמאל ואסימטריה בשפתיים
לפני
אחרי ניתוח: התקבלה עמדה תקינה של הסנטר, סימטריה של השפתיים, ומראה פנים הרמוני
אחרי
לפני: תמונת פנים המציגה סטיה משמעותית של הלסת לצד שמאל ואסימטריה בשפתיים
לפני
אחרי ניתוח: התקבלה עמדה תקינה של הסנטר, סימטריה של השפתיים, ומראה פנים הרמוני
אחרי
ניתוח משולב קונדילקטומי (מפרק הלסת) ומנדיבולרי סגיטלי (סיבוב הלסת התחתונה) מטופלת בת 50 שסבלה מסטיה של הלסת התחתונה ואסימטריה בפנים על רקע היפרפלזיה קונדילרית במפרק הלסת. לאחר ניתוח קונדילקטומי לטיפול בהפרעה הושג שיפור משמעותי בסימטריית מבנה הפנים.
Medico - ד"ר וסים עבוד מסביר על אסימטריה בפנים
אחד המאפיינים החשובים של פנים יפות הינו סימטריה. במצב תקין מידה מסויימת של אסימטריה נחשבת נורמלית ולא דורשת כל טיפול. כאשר האסימטריה נהיית בולטת הדבר גורם להפרעה אסתטית ופונקציונלית. ניתן לחלק את הסטיה בלסתות ובפנים לפי המקור שלה – סטיה על רקע גרמי או סטיה על רקע רקמה רכה. אם המקור לאסימטריה הגרמית הוא גדילה-ביתר של מפרק הלסת בצד אחד, יש צורך בשלב ראשון בטיפול שמוכוון לעצירת הגדילה. אם האסימטריה הגרמית סטטית, אפשר להתקדם לניתוח אורתוגנטי שמטרתו יישור עמדת הלסתות. אם המקור לאסימטריה הינו ברקמה הרכה (שריר, תת-עור), אפשר לעשות טיפול עם הזרקת בוטולינום טוקסין או חומרי מילוי.

אינפומד - אתר הרפואה המקיף בישראל. ד"ר וסים עבוד מסביר אודות היפרפלזיה קונדילרית הגורמת לסטייה בלסתות ואסימטריה בפנים
אחת התכונות החשובות של מראה פנים נורמלי, היא סימטריה. סטייה בלסתות, לא רק שנראית כדבר לא יפה, אלא גם נתפסת כדבר לא בריא. אנשים עם אסימטריה בפנים כמעט תמיד יסבלו מפגיעה בדימוי העצמי ומביטחון עצמי נמוך. מפרקי הלסת הם מרכזי הגדילה של הלסתות. בתקופת הגדילה, המפרק הימני והשמאלי צריכים לגדול באותו קצב. אם צד אחד גדל בקצב מואץ, מתפתחת סטייה של הלסתות. התופעה נקראת היפרפרלזיה קונדילרית. רוב המטופלים מגיעים עם תלונה על סטייה של הלסת התחתונה שהחלו להבחין בה לפני מספר שנים. אם זה מתחיל בילדות, אז בד"כ ההורים הם אלה שמבחינים בשינוי. היפרפלזיה קונדילרית הוא תהליך איטי שמתפתח על פני מספר שנים ולכן הרבה פעמים תופסים את העניין באיחור. אחרי בדיקה קלינית אני מבקש לעיין בתמונות פוטוגרפיות ישנות ומשווה אותן למצב הקיים. בנוסף, מבצעים גם צילומי רנטגן ובדיקת מיפוי עצמות בשביל להעריך את קצב הגדילה של המפרק המעורב. הטיפול היחיד שיכול לעצור את הגדילה של המפרק הפגוע הוא ניתוח שנקרא קונדילקטומי. בניתוח הזה אנחנו מורידים מס' מילימטרים מראש המפרק הפגוע ובכך גורמים לעצירת הגדילה שלו. בנוסף, הניתוח גם משיג תיקון מסויים של האסימטריה. החתך הניתוחי מוסתר בתוך הקפל האנטומי של האוזן ולכן הצלקת הניתוחית לא נראית כל כך. לניתוח הקונדילקטומי יש ותק מכובד ברפואה. בידיים המיומנות הוא ניתוח פשוט, ואם הוא נעשה בזמן, הוא יכול להשיג 2 מטרות: עצירת הגדילה ההיפרפלסטית ותיקון הסטייה בלסתות.

רשת 13 - ד"ר וסים עבוד מסביר מהי אסימטריה בפנים ומי סובל ממנה
הצגת מקרה של מטופלת שסבלה מהיפרפלזיה קונדילרית שהתבטאה בסטיה הולכת ומחמירה של הלסת לצד. הטיפול כלל בשלב ראשון ניתוח קונדילקטומי לעצירת הגדילה ההיפרפלסטית. ניתוח זה גם תיקן במידה מסויימת את האסימטריה. בשלב שני נעשה ניתוח אורתוגנטי (יישור לסתות) לתיקון מלא של האסימטריה והשגת פנים סימטריות והרמוניות.

Before & After


# פרסומים מאת ד"ר וסים עבוד בנושא סטייה של הלסתות:

Last Updated: 7/21/2024, 9:19:01 AM
להתייעצות עם ד"ר וסים עבוד השאירו פרטים