# שטיפת מפרק הלסת

ארתרוצנטזיס, או בשמה הידוע יותר, שטיפת מפרק הלסת, הינה פעול זעיר פולשנית שכוללת החדרת מחט אחת או שתיים אל תוך חלל מפרק הלסת, ניקוז הנוזל הדלקתי, ושטיפת החלל עם מים פיזיולוגיים. בסוף הפעולה מחדירים תרופה נוגדת דלקת ו/או חומר סיכה. הפעולה נעשית עם הרדמה מקומית או תחת טשטוש קל.

האינדיקציה העיקרית לשטיפת פרק הלסת הינה דלקת במפרק הלסת (אוסטאוארתריטיס או שחיקת סחוס). שטיפת מפרק הלסת נמשכת מספר דקות, והתוצאות שלה (הורדת דלקת וכאב) לרוב נראות תוך שבוע ימים.

סרטון אנימציה המדגים שטיפת מפרק הלסת (ארתרוצנטזיס)
שטיפת מפרק הלסת הינה פעולה כירורגית זעיר פולשנית שבמהלכה מחדיר המנתח אל תוך חלל המפרק מחט דקה אחת או שתיים. נעשית פעולת הזרמת מים פיזיולוגים דרך המחטים אל תוך מפרק הלסת במטרה לסלק תוצרי דלקת ומטבוליטים של הרס סחוס ועצם. בסיום הפעולה מזריקים לרוב תרופה כמו סטרואיד או חומצה היאלורונית. הפעולה נעשית לרוב תחת הרדמה מקומית או טשטוש קל. האינדיקציות העיקריות לפעולה הן מחלת מפרק ניוונית (Osteoarthrosis), מחלקת מפרק דלקתית (Inflammatory Osteoarhtritis), מחלת מפרק ראומטית (Rheumatic-Idiopathic Arthritis), ודלקת מפרק מטבולית (Metabolic Arthritis).

דלקת במפרק הלסת: מהם התסמינים ואיך מטפלים - ד"ר וסים עבוד
בדומה לכל מפרק בגוף, גם מפרק הלסת עלול לפתח דלקת. הגורמים כוללים חבלה אקוטית לאזור המפרק, הידוק לסתות ושחיקת שיניים, לעיסת מסטיקים מרובה, ולעיתים אין גורם ידוע להפרעה. הביטוי של דלקת כולל כאב, קושי בפתיחת הפה, רעשים במפרק הלסת המתוארים כחיכוך מוגבר, ועוד. הטיפול כולל הימנעות מהרגלים מזיקים, הקפדה על תזונה רכה, תרופות נוגדות דלקת, פיזיותרפיה עדינה, סד סיגרי, ובמידה ואין הטבה ממליצים להתקדם לפרוצדורת שטיפת מפרק. פרוצדורה זו כוללת החדרת מחט עדינה אחת או שתיים למפרק הלסת, שטיפתו עם מים פיזיולוגיים, ובסוף הפעולה החדרת תמיסה נוגדת דלקת, תמיסה לסיכה, ו/או תמיסה לרגנרציה של הרקמות.

# פרסומים מאת ד"ר וסים עבוד בנושא שטיפת מפרק הלסת:

Last Updated: 7/21/2024, 9:19:01 AM
להתייעצות עם ד"ר וסים עבוד השאירו פרטים